Oblig. 01 – Fotoarkiv

Vi skulle fylle et fotoarkiv med 100 bilder fordelt på 10 ulike kategorier, med mimimum 10 bilder i hver kategori.  Kategoriene var forhåndsbestemt, men motivene skulle vi selv velge og vektlegge stor variasjon på bildene innenfor hver av disse. Denne basen med bilder kunne/skulle vi benytte gjennom hele studieåret i ulike øvelser og prosjekter. Kategoriene vi skulle fotografere var som følger:

  • mennesker
  • symboler
  • bylandskap
  • dyr
  • mote/trend
  • form
  • mat
  • stemning
  • kontraster
  • transport

Jeg erfarte tidlig i denne prosessen at noen av kategoriene var enklere å fylle enn andre og satt gjerne med mange bilder innenfor ett tema, mens andre krevde mer av meg. De aller fleste bildene er ikke planlagte, men tatt i et øyeblikk hvor jeg følte jeg hadde et godt motiv og ble tatt med kameraets automatiske innstillinger. Etter hvert som bildekomposisjon, kamera og manuelle innstillinger ble et tema under studiet ble jeg flinkere med de ulike innstillingene og prøvde meg mer frem under fotograferingen. Tidligere har jeg aldri vektlagt selve bildekomposisjonen noe særlig, bare funnet motiver og en ok vinkel og tatt bilder med automatiske innstillinger. Jeg ser nå hvor mye bl.a. vinkler, proposisjoner, perspektiver og kontraster gjør med et bilde og prøver aktivt å planlegge mer under fotograferingen og ser at dette faller meg mer og mer naturlig etter hvert. Etter å ha fylt opp arkivet innenfor en viss tidsfrist, skulle vi plukke ut 3 bilder fra arkivet vårt og analysere disse etter følgende punkter:

  • førsteinntrykk
  • utsnitt/format
  • innhold
  • komposisjon
  • mål, budskap, sammenheng

Her er mine 3 utvalgte bilder fra fotoarkivet mitt:

Bilde 1 – Kategori: stemning

Dette bildet er tatt under A-ha`s avslutningskonsert på «døgnvill-festivalen» i Tromsø, september -2010. Bildet er av Pål Waaktaar-Savoy under en av låtene de fremførte og jeg tok en hel masse bilder under akkurat denne låten. Grunnen var at det flommet et helt spesielt lysshow over veggen i bakgrunnen og jeg ventet på akkurat det rette øyeblikket for å få et helt eget uttrykk på bildet. Det var ikke helt enkelt å fotografere i mørket og i den store trengselen av mennesker, så jeg garderte meg med en mengde bilder. Foran på scenekanten stod det også en mengde store høytalere som jeg i størst mulig grad ville unngå.

a) Førsteinntrykk

Det jeg tenker på og som jeg definerer når jeg betrakter bildet er en følelse av høy stemning. Jeg har nesten en fornemmelse av å fortsatt være tilstede på konserten. Lysene i bakgrunnen får meg til å tenke på høydene i melodien og at det er dette ene det dreier seg om akkurat i dette øyeblikket.

b) Utsnitt/format

Jeg har valgt å beholde det opprinnelige formatet på bildet for å kunne beholde alt innenfor bilderammen. Bakgrunnslyset dekker hele bildet og er det som er vesentlig i bildets budskap. Bildet har et liggende rektanglært format (også kaldt landskapsformat) og kan oppleves roligere og mer harmonisk enn om det hadde hatt et vertikalt format. Kanskje ville bildet hatt et ennå bedre uttrykk om det hadde vært omvendt, for å gjøre uttrykket mer levende og dynamisk, men i denne situasjonen var det vanskelig å la seg gjennomføre. I ettertid prøvde jeg å beskjære det for å få et annet format, men jeg mistet så mye av det vesentlige i bildet at jeg bestemte meg for å beholde det opprinnelige formatet. Jeg synes budskapet uansett kommer tydelig frem i bildets uttrykk.

c) Innhold

Bildet består av en artist som synger og spiller på gitar. I bakgrunnen en stjerneformet, orange lyssetting som igjen er omgitt av mørk farge.

d) Komposisjon

Bildet er en stortotal hvor artisten og deler av omgivelsene er med i bildet. Artisten er sentrert midt i fotografiet og med kroppen plassert midt i sentrum av bakgrunnslyset. På tross av at han er noe mørk i valørene og dermed blir uklar, blir han automatisk et sentrum der han står. Lyset er det som først og fremst krever oppmerksomheten i bildet, men når man har fanget oppmerksomheten ser man at artisten er sentrum, selve stjernen i dobbel betydning. Kontrastene mellom disse to elementene er store og er med på å fremme budskapet i ennå sterkere grad. Den kraftige orange fargen, sammen med den stjerneaktige formen på lyset, skaper stor bevegelse og dynamikk i bildet, lar det bli mer levende i sitt uttrykk. Siden alt er sentrert i bildet har det god balanse og øyet oppnår likevekt av å betrakte det. Bildet er tatt langt fremme ved senen og er derfor tatt i et froskeperspektiv. Artisten og inntrykket av han blir demed noe opphøyd og han utøver mer overlegenhet og høyere posisjon i uttrykket bildet gir oss. Ikke en helt uvanlig måte å fremstille artister og andre idoler på.

e) Mål, budskap, sammenheng

Målet med fotografiet var å bevare det rette uttrykket for å beskrive den enorme stemningen som var tilstede under konserten. Jeg ville holde fokuset på artisten og bruke han som en del av budskapet og definisjonen av denne. De aller fleste av oss betrakter bilder kun på overflaten, enten liker vi det vi ser, eller så gjør vi det ikke. Jeg ville lete etter en følelse for å formidle noe som kunne få mottakeren til å stoppe opp og søke noe mer. Jeg ville bildet skulle uttrykke så mye stemning at seeren begynte å lure på hvilken melodi det er artisten fremfører akkurat her.

Først og fremst er bildet tatt for privat bruk, for å ha et minne fra denne konserten. Bildet kunne nok også vært brukt som profilering eller i en artikkel som omhandlet A-ha og rammene rundt dem.

Bilde 2 – Kategori: mennesker

Bildet er tatt på Tromsø brannstasjon, oktober -2010 og viser to glade brannmenn foran en brannbil. Fotosituasjonen skapte mye latter og humor, noe jeg håper gjenspeiles godt i bildet.

a) Førsteinntrykk

2 muntre brannmenn, lett henslengte mot en brannbil. Bildet gir meg en følelse av lett stemning mellom to kollegaer og jeg sitter med en følelse av at de trives godt både i jobben sin og sammen med hverandre.

b) Utsnitt/format

Jeg valgte å ta bildet i en stående, rektangulær form for å gjøre det mer levende og dynamisk. Jeg har rettet opp skjevheten som var i bildet, men ellers valgt å beholde det opprinnelige utsnittet.

c) Innhold

Bildet består av to menn. En med brannuniform/kjeledress, den andre med bare deler av brannuniformen på. Begge er glade og smiler, mens de støtter seg mot brannbilen som er bak dem. Dørene til brannbilen er åpen så man får et innsyn mot instrumenter og annet utstyr. God stemning mellom mennene.

d) Komposisjon

Bildet har en symmetrisk balanse. I en tredeling vil begge mennene ligge på hver sin loddrette linje, mens hodene deres vil treffe i hvert sitt krysningspunkt. Bildet er en stortotal hvor noe av omgivelsene er tatt med for å få en større og mer vesentlig helhet i bildet. Det er tatt i en mellomting mellom rett-på og froskeperspektiv (mest froskeperspektiv), og gjør at personene på bildet er noe mer opphøyde enn seeren. Dette gjør at brannmennene innhenter litt mer status og blir mer fremtredende i forhold til posisjonen sin. Uttrykket synes jeg forsterker deres rolle som brannmenn og gir dem det uttrykket jeg ønsker. På grunn av fargen på klærne til den ene brannmannen og oppmerksomheten de krever, er det han blikket først fanger i bildet. Disse selvlysende detaljene i kjeledressen hans står i stor kontrast til de andre elementene i bildet. Den røde brannbilen er fremtredende med sin rødfarge og har mange linjer i formen sin som vil lede øyet videre. En annen ting er uttrykket til mannen og oppmerksomheten det krever av seeren. Han er glad og smiler mens blikket er festet mot kameraet. Som seer vil man kanskje begynne å lete etter faktorer i bildet som kan svare på årsaken til dette. Hva gjør at han har det så morsomt? Den andre mannen ser på han og smiler, men ikke så hjertelig som den første. Er det noe som er blitt sagt?

e) Mål, budskap, sammenheng

Målet med bildet var først og fremst å fotografere brannmennene til kategorien «mennesker» i fotoarkivet mitt. Jeg ville presentere dem som yrkesgruppe og ikke bare som mennesker. Jeg ønsket å få frem noe mer enn bare ansikter, det å skape en relasjon mot noe mer som livet deres handlet om, men som allikevel var en hverdag for dem. Uttrykket skulle være yrket deres og rammene rundt dette. Jeg synes komposisjonen min av bildet fungerer bra og jeg tenker brannmenn og ikke mennesker når jeg observerer bildet mitt.

Bildet tror jeg kunne vært benyttet i noe informativt materiale for å beskrive brannmenn og hverdagen deres. F. eks. i sammenhenger hvor utdannelse er budskap.

Bilde 3 – Kategori: dyr

Bildet er vår hund «Selma». Hun er en engelsk Bulldog på 1 1/2 år og er en hund med et helt fantastisk gemytt. Hun er en stabil, litt lat frøken som elsker barn og er en utrolig selskapssyk skapning. Hun er et spennende objekt å bruke og jeg elsker å fotografere henne. Når det for hennes del kommer til fotografering blir hun enten veldig overlegen og fraværende, eller så forsvinner hun straks hun ser vi skal ta bilder. Jeg kan ta en mengde bilder av henne for å finne de rette uttrykkene og denne gangen var intet unntak.

a) Førsteinntrykk

Bildet er fraværende. Det var min første tanke når jeg så bildet. Det helt spesielle blikket og holdningen hun viser med kroppsspråket sitt. Det er som om hun ikke enser fotografen, men tenker på helt andre ting. Tankene er langt, langt borte fra denne situasjonen.

b) Utsnitt/format

Jeg har valgt å bruke en stående, rektangulær form på formatet for å gjøre det mer levende og dynamisk. Det er tatt som et nærbilde/et portrettformat for å skape intimitet, liv og gi det mer personlighet. Jeg har ikke beskåret bildet, men valgt å beholde den opprinnelige størrelsen for å bevare uttrykket det har. Hun er fotografert fra siden for å gi et inntrykk av fraværendehet og for å unngå blikkontakt med fotografen/kameraet.

c) Innhold

Bildet består av hodet til en hund, fotografert i et portrett format. Brun og hvit i pelsen, to skarpe kontraster mot hverandre. En lysere bakgrunn ses i den delen av bildet som blikket hennes er vendt mot.

d) Komposisjon

På grunn av vinkelen bildet er tatt i, er kun det ene øyet til Selma med i bildet. I en tredeling av bildet vil øyet (som også fungerer som et fokuspunkt) ligge i et av krysningspunktene og være med på å bygge opp komposisjonen av bildet. De lyse fargene i pelsen er fremtredende og krever mye av oppmerksomheten i bildet, deretter vil blikket ledes videre til øyet og forhåpentligvis stoppe opp. Hva tenker hun egentlig på? Den eneste bakgrunnen som ses i bildet ligger så vidt synlig på den siden av bildet som blikket hennes går i og gir en følelse av distanse. Blikket hennes fokuserer på et sted utenfor bilderammen og hun er veldig fraværende i hele holdningen sin. Hun ser fremover, noe jeg vil definere som den riktige veien. Hadde bildet vært speilvendt og hun så den motsatte veien ville budskapet vært helt annerledes. Perspektivet er midt mellom rett-på og froskeperspektiv for å gjøre henne mer dominant i uttrykket. Dette perspektivet, særlig også som et portrett hvor du ikke har noe av omgivelsene med, vil beskrive henne mye ut i fra selve holdningen og uttrykket bildet gir av henne.

e) Mål, budskap, sammenheng

Målet med bildet var å finne det rette øyeblikket hvor Selma var avslappet og rolig. Hvor hun hadde noe av det litt fjerne uttrykket, men også med den særegne stolte minen hun ofte har. Jeg prøvde å fange det absolutte øyeblikket hvor hun hadde dette spesielle som fikk betrakteren til å stoppe opp et øyeblikk for å lure. Lure på hva Selma egentlig tenker på. Ser hun fremover (positivt)? Drømmer hun? Bildet er ganske knyttet opp mot hunden og rasen hennes, så jeg føler bildet kunne vært benyttet i sammenhenger som beskriver hunderasen og gemyttet deres. Eller kanskje i sammenhenger hvor bildet er et av flere i en serie brukt i annen type materiale. F.eks. reklame, informasjonsmateriell, annonsering.

Jeg synes selv jeg har truffet dette øyeblikket og formidler det klart gjennom portrettet av Selma, vår lille prinsesse.


Denne prosessen med fotoarkivet og veien hit har vært  utrolig morsom og lærerik. Et bilde er ikke bare et bilde, -HELT SANT!

~ av ritahildonen den 11. oktober 2010.

Én kommentar to “Oblig. 01 – Fotoarkiv”

  1. Har ikke fått lest gjennom alt du har skrevet – men skumlest første bildet. Kjempebra!! Du skriver så godt – blir lettlest 🙂 Utrolig flott bilde fra A-ha konserten – liker fargene, motive – ja alt ved det bildet. Må straks komme meg avgårde – skal lese resten av analysen din senere. Skal legge ut mitt før jeg drar 🙂

Legg igjen en kommentar